1. Allmänna villkor
Vid köp i egenskap av näringsidkare gäller villkor enligt Köplagen.
2. Beställning
Beställning av Maxabs produkter kan göras via www.maxab.se, e-post: info@maxab.se eller på telefon, 08-206070. Inkommande beställning via e-butiken besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via mail.
Maxab förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart.
Skulle en vara inte finnas på lager kontaktar vi dig så gott det går och restnoterar den. När vi får in den restnoterade varan skickar vi den till dig. Om du inte önskar den restnoterade varan kan du alltid kontakta vår Kundservice och avboka den. Gäller ej beställningsvaror.
3. Priser
Alla priser anges i svenska kronor exklusive moms, för svenska kunder tillkommer moms med 25%. Maxab reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Vi förbehåller oss rätten att justera priserna från tid till annan vid behov. Aktuella priser presenteras på vår hemsida, www.maxab.se. Avgift för frakt tillkommer om inte fraktfrigränsen på 600 kr. (ex. moms) uppnås, samt frakter utanför Sverige.
4. Betalning
Faktura
Företag får handla mot faktura 30 dagar netto efter sedvanlig kreditprövning. Ingen fakturaavgift tillkommer.
Vid försenad/utebliven betalning påläggs du en förseningsavgit på 100 kr. samt dröjsmålsränta på 12%.
Kortbetalning
Vi accepterar Visa och Mastercard. Kortbetalningen sker via en krypterad koppling till dibs betalväxel.
5. Leveranstid
Vanligen skickas beställningen samma dag. Ifall produkten inte finns på lager, beställer vi hem så snart som möjligt och försöker leverera inom 7 dagar. Avvikelser kan förekomma, t.ex orderstyrd produktion av instrument och maskiner, leveranstid vanligen 2-4 veckor. I sådana fall kontaktar vi kunden.
6. Leveransförsening
Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Maxab kan inte hållas ansvarig för utebliven levererans av slutsåld eller utgången produkt eller leveransförseningar orsakade av tillverkare eller transportör.
Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Maxab förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening.
7. Frakten
Varorna levereras fraktfritt om beställningen överstiger 600 kr. exkl. moms. Frakt om 50kr (exkl. moms) tillkommer på övriga beställningar.
För Danmark och Finland är fraktfrigränsen 800 kr (exkl. moms). Frakt om 50kr (exkl. moms) tillkommer på övriga beställningar.
För Norge är fraktfrigränsen 1600kr (exkl. moms) och fraktbeloppet är 95kr (exkl. moms).
8. Garanti
Vi vill att alla våra kunder ska bli 100% nöjda med sina köp. Om du får problem med en produkt kontakta oss. Generell garantitid för maskiner och instrument är 1 år. Garantin gäller tillverknings-, konstruktions- och monteringsfel. Handhavendefel täcks inte av garantin.
Normalt står kunden för fraktkostnad till serviceverkstad. Kvittot/fakturan på betald vara gäller som garantisedel. Spara därför alltid kvittot/fakturan under garantitiden!
9. Öppet Köp /Ångerrätt
Till företag erbjuder vi öppet köp i 10 dagar. Det gäller inte för maskiner och instrument som är beställningsvaror. Om en artikel returneras måste den vara i nyskick och returneras i en oskadad originalförpackning komplett med eventuella accessoarer, manualer etc. Köparen står för returfrakten. Returadress: Maxab AB, Västbergavägen 43, 126 30 Hägersten
För privatpersoner tillämpar Maxab Distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har rätt till 14 dagars returrätt, utan speciell anledning. Varan skall returneras i oförändrat skick och i originalemballaget. Maxab förbehåller sig rätten att debitera kund om något skulle saknas, exempelvis bruksanvisning. Kunden står själv för returkostnader. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut. Så snart vi har återfått varan så återbetalas dina pengar.
10. Reklamation
För privatpersoner tillämpar Maxab Kosumentköpslagen vid reklamationer. Därmed åtar vi oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad. Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan ni beställt. Gör isåf. en reklamation till Posten direkt på utlämningsstället och be dem skicka tillbaka paketet till Maxab och skriva anledningen till returen på paketet. Maila sedan till info@maxab.se för att informera om reklamationen.
11. Outlösta paket
Om Du av någon anledning inte löser ut Ditt paket, får Du betala kostnaderna för frakt och eventuell postförskottsavgift.
Tänk på att tiden på Posten har förkortats till 14 dagar. Outlösta paket debiteras en avgift, för närvarande 95:-. Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice. Inga undantag görs.
12. Säkerhet
Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter utan medgivande från personen ifråga. Detsamma gäller även för e-postadresser.
13. Reservation
Maxab reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan.
14. Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.
Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.